Qiamulail Perdana KRS 2012 - Tips:Mudah Bangun Malam

Kali ini Abu Dzar nak berkongsi sedikit perkara yang Abu Dzar dapat pada Program Qiamulail Perdana KRS di Masjid UMS. Sekilas berkenaan progam ni, memang best dengan kehadiran ramai pelajar sekolah dari seluruh Sabah. Program yang memakan masa selama 2 hari ini memang banyak memberi manfaat kepada peserta.

Jadi kali ni, Abu Dzar nak berkongsi ilmu yang telah disampaikan oleh penceramah pada malam tersebut, Ustaz Issraq bin Hj Ramli (pensyarah pusat penataran ilmu & bahasa). Ceramah ini bertajuk, 'Qiamlah, anda sihat'. Tapi Abu Dzar tak berhajat untuk menulis balik semua yang telah disampaikan oleh Ustaz Issraq pada malam tersebut. Hanya beberapa petua untuk memudahkan kita bangun malam.

Makan malam sikit, sekadar alas perut

Ini adalah perkara pertama yang boleh kita lakukan untuk membantu kita bangun malam. Pastikan makan malam kita hanya untuk alas perut. Bukan jadikan objektif makan malam adalah untuk membuatkan kita kenyang-tersandar sampai tak larat nak bergerak. Secara logiknya, kalau dah makan kenyang. Mestila lepas tu kita akan terasa mengantuk dan akhirnya tidur lena. Dikhuatiri tidur ini memang benar-benar lena sampai kita hanya terjaga setelah azan subuh...terlepas la solat tajahud!

Jangan tinggalkan qailullah

Qailullah adalah tidur siang, sekejap sebelum zohor. Mesti ramai yang berminat nak try buat. Sebab tipsnya adalah 'suruh tidur'. Belum ada lagi orang yang tak suka tidur! Tapi pastikan kita dah siap kunci jam untuk bangun solat zohor. Atau lebih mudah adalah kita qailullah di masjid. Risau jugak, nanti sedar-sedar dah pukul 3petang. Maklum la, dapat peluang tidur!

Ramai orang kata, kadar sekajap ini adalah lebih kurang 15minit. Jangan pulak nanti, ada yang start qailullah pukal 10 pagi. Itu dah melebih tu, kalau siang dah tidur lama, Abu Dzar khuatir waktu malam nanti kita dah tak terasa mengantuk pada awal malam dan hanya boleh tidur lepas pukul 2 atau 3 pagi. Hal ini sangan menipiskan peluang untuk kita bangun menunaikan solat malam.

Mengetahui & benar-benar menginsafi keutamaan solat malam


Banyak cara yang boleh kita lakukan untuk mengetahui keutamaan solat malam. Luangkan masa beberapa minit, carilah buku-buku yang menceritakan keutamaan solat malam. Lebih mudah, cubalah tanya kepada incek google. Abu Dzar yakin, kita akan disajikan dengan ratusan malah mungkin ribuan fadhilat solat malam.

Seterusnya, untuk kita benar-benar menginsafi akan keutamaan solat malam, kita perlu sedar bahawa kita adalah hamba Allah yang lemah yang sangat memerlukan kekuatan dari Allah untuk menghadapi hari esok yang kita tak tahu bagaimana coraknya. Itulah sebabnya para sahabat Rasulullah dan salafussoleh berusaha keras untuk memastikan mereka tidak terlepas untuk solat malam.

Tingkatkan rasa cinta kepada Allah

Ikhwahfillah yang dirahmati Allah, kita harus sedar bahawa istiqamah diri kita untuk bangun malam adalah anugerah Allah. Maka Allah hanya berminat untuk bertemu dengan hamba yang mereka cintai sahaja. Itulah sebabnya ada orang yang lansung tak terjaga untuk solat malam. Boleh jadi dalam hati mereka terisi dengan rasa cinta kepada perkara lain. Boleh jadi kerja, perniagaan, anak-anak atau apa juga yang mungkin hingga mengenepikan cinta Allah. Dalam erti kata lain, kita perlu membersihkan diri & hati daripada segala unsur syirik. Baik yang nyata mahupun yang tersembunyi. Perkara ini hanya akan menambahkan jarak antara makhluk dengan Khaliq.


Itulah serba sedikit yang Abu Dzar dapat kongsikan. Mudah-mudahan sedikit perkongsian ini dapat membuatkan kita terpanggil untuk lebih istiqamah menjaga ibadah solat malam.

Kalau ada yang berminat untuk turut serta dalam program yang akan datang anjuran Neo-Sinergi Training Center (NSTC), bolehla rajin-rajin melihat perkembangan terkini di blog Kem Remaja Sinergi cawangan Sabah atau boleh add FB Kem Remaja Sinergi

Ulasan