kasih sayang juga adalah harta

Jarang Abu Dzar post berita pasal isu semasa, namun kali ini Abu Dzar rasa terpanggil untuk berkongsi pandangan dan pendapat bersama pembaca.

Dalam kegairahan rakyat cuba mendapatkan nombor pendaftaran kenderaan WWW. Salah satu institusi raja di negara ini diseret kepada isu menggunakan wang yang bukan milik peribadi. Abu Dzar bukan hendak mendedahkan apa-apa fakta atau membongkar kenyataan yang terselindung. Cuma Abd Dzar rasa selaku seseorang yang mewarisi institusi kesultanan di negara ini, orang-orang tersebut perlu lebih banyak memikirkan keadaan dan kedudukan rakyat.


  • Adakah rakyat sudah dipastikan mampu makan nasi sekurang-kurangnya sekali sehari?
  • Adakah anak-anak muda di negara ini mampu menyambung pelajaran ke tahap yang sewajarnya?
  • Adakah prasarana negara sudah sangat baik untuk rakyat gunakan dengan selesa?
  • Adakah rakyat benar-benar merasai fungsi kesultanan di negara ini?
  • Adakah kasih sayang antara raja dan rakyat benar-benar terjalin atau raja hanya dikelilingi golongan pengampu?


Secara peribadi, Abu Dzar tidak akan ada masalah jika pihak istana hendak membeli atau membida apa juga yang ada di atas muka bumi ini sekiranya mereka mampu menjawab dengan tenang dan jujur. Malah Abu Dzar akan lebih bahagia sekiranya keinginan mereka dapat dipenuhi selepas mereka ini berusaha keras memenuhi keperluan rakyat.

Mudah-mudahan post yang singkat ini mampu membuatkan kita berfikir untuk agenda membangunkan ummah.Biarlah kita miskin asalkan kita boleh membantu masyarakat disekeliling mencapai sesuatu yang baik. Masyarakat hari ini sangat memerlukan seseorang yang sudi mengnyinsing lengan baju bagi membantu meringankan beban yang mereka tanggung.

Bantulah sesuai dengan kemampuan masing-masing. Abu Dzar bukan menyuruh semua orang mendermakan hartanya seperti yang dilakukan Abu Bakar untuk membantu Islam. Hanya sesuatu yang anda fikir anda mampu.


  • Jika anda seorang peniaga, mulalah berfikir agar masyarakat juga mempu menjana ekonomi mereka sendiri.
  • Jika anda seorang doktor, manfaatkanlah kepandaian anda untuk berfikir kepada usaha menyelesaikan masalah sosial masyarakat.
  • Jika anda seorang guru, gunakan status anda untuk menginspirasi masyarakat agar mencintai ilmu dan semailah rasa "ambil peduli" terhadap orang lain.
  • Jika anda seorang pelajar, subahanallah...anda mempunyai potensi yang jauh lebih banyak untuk disumbangkan kepada masyarakat.



Mari kita buktikan kepada "golongan kaya" bahawa wang bukanlah sesuatu yang kita kejarkan selama ini. Kami tidak pernah hairan dengan jumlah kekayaan yang mereka miliki. Kami sebenarnya inign hidup dalam kasih sayang yang tulus. Bukan dikelilingi pengampu yang hanya bertindak sebagai parasit. Menumpang dan mengambil manfaat untuk diri sendiri.

Ulasan

Komrad J berkata…
good writing
keep it up!
Walid Hafizul berkata…
thanks...trying All my best to write for ummah's benefit