Berlaku Ihsan Sesama Manusia

Pernah pada suatu ketika, seorang perempuan tua sedang membawa barang-barang yang sangat banyak. Tiba-tiba datang seorang pemuda menyatakan hasrat untuk membantu perempuan tersebut. Maka perempuan tua tersebut bersetuju dengan syarat anak muda tersebut tidak bercerita kepadanya tentang Muhammad.

Perempuan tua dan anak muda tersebut meneruskan perjalanan lalu perempuan tua tersebut memulakan cerita;

“Kononnya Muhammad tu orang baik dan boleh dipercayai. Akan tetapi dia memecahbelahkan orang Arab dengan menyatakan bahawa Tuhan cuma satu”.

Ternyata perempuan tua ini sangat suka bercerita, dia menyambung ceritanya;

“Semua orang yang lemah, miskin dan golongan hamba telah disesatkan oleh Muhammad. Mereka rasa mereka bebas dari kemiskinan dan beroleh kekayaan dengan menuruti ajaran baru Muhammad tu”.

Dia terus menyambung cerita dan mengingatkan anak muda tersebut;

“Muhammad tu dah rosakkan pemikiran anak muda dan meyakinkan bahawa mereka adalah kuat. Jadi jangan sesekali kamu ceritakan apa-apa tentang Muhammad!”.

Setelah tiba di destinasi, anak muda tersebut meletakkan barang-barang perempuan tua tadi. Perempuan tua tersebut memandang anak muda yang membantunya. Sambil tersenyum, dia berkata,

“Terima kasih anak muda, kalau tak keberatan boleh mak cik tanya siapa nama kamu ye?”

...

“Maaf, apa yang kamu cakap tadi tak berapa jelas, maklum la telinga orang tua. Tapi kalau mak cik tak salah dengar, nama kamu Muhammad”.

Cerita ini berakhir dengan ucapan kalimah syahadah oleh perempuan tua yang sangat membenci orang yang bernama Muhammad pada awal permulaan cerita.

Sebenarnya cerita ini adalah dari lagu “Don’t Talk to me About Muhammad” nyanyian Dawud Wharnsby.

Kalau nak dapat feel boleh dengar kat youtube.com Abu Dzar dengar sampai verse yang dia mengucap tu menitis air mata.





Inilah yang dinamakan sebagai berlaku ihsan kepada sesama manusia.

Ihsan sesama manusia

Membalas perbuatan buruk orang lain dengan sesuatu yang baik.

Sempena sambutan Hari Ibu 2012, Abu Dzar suka untuk mengingatkan kepada semua pembaca untuk sentiasa berbuat baik kepada ibu masing-masing. Jika ada lah kiranya perbuatan ibu di mata anda terlihat tidak adil. Maka jangan terlalu cepat membuat kesimpulan bahawa ibu tak adil. Timbanglah dengan matang.

Mana mungkin ibu yang telah mengandungkan anda selama kurang lebih 9 bulan sanggup berbuat zalim kepada anak sendiri. Mereka lebih faham perkara yang baik untuk anda.

The marvelous mother
Abu Dzar juga suka untuk mengucapkan “Selamat Hari Ibu” kepada Pn. Hasnah bt Ariffin yang merupakan ibu kandung kepada 6 orang manusia (Abu Dzar adalah salah sorang =P)


Ulasan